Man-fre: 08.00-16.00Lør-søn: Stengt
STIHL MS 251
I eksakt beregnede buffersoner reduseres vibrasjonene som skapes av motoren og det roterende sagkjedet. Det gjør sagingen sikrere og mindre slitsomt.
Samtlige av sagens funksjoner som start, drift og stopp styres enkelt og greit med høyre hånd, via en spak på det bakre håndtaket.
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
Regulatoren i forgasseren hindrer drivstoffblandingen i å bli for fet ved økende tilsmussing av luftfilteret. STIHL kompensator registrerer dersom luftmengden minsker og struper da drivstofftilførselen slik at drivstoff-/luftblandingen alltid holdes optimal, selv om filteret er nesten helt tett. Filteret i en STIHL motorsag får derfor lange rengjøringsintervaller.
Innsugingsluften settes i rotasjon av svinghjulet. Sentrifugalkraften slipper ut større støvpartikler over den avgrensede rampen. Luften som når luftfilteret via en innsugingskanal er så godt som fri for partikler. Til sammenligning med vanlige filtersystem bidrar dette til mye lengre rengjøringsintervaller.
STIHL primer fyller forgasseren med bensin slik at den starter umiddelbart når det dras i startsnoren. Overflødig bensin returneres til tanken slik at motoren ikke skal bli rå.
STIHLs drivstoffgjerrige 2-MIX motor med 1-i-4 kanalteknologi er meget effektsterk og har en enorm trekkraft, samtidig som drivstofforbruket er opptil 20 % lavere sammenlignet med lignende STIHL 2-takts motorer uten 2-MIX teknologi. Utslippet reduseres samtidig med opptil 50 %. Den oppfyller det europeiske avgassdirektivet EU II.
STIHL Ematic System reduserer forbruket av sagkjedeolje. Systemet består av Ematic-sverdet, Oilomatic-sagkjedet og en oljepumpe som kan regulere eller redusere mengden som transporteres. Gjennom disse komponentenes samhandling kommer all sagkjedeoljen dit den skal, uten svinn. Dermed kan oljemengden reduseres med inntil 50 %.
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.
Primeren, den manuelle drivstoffpumpen, dekompresjonsventilen og ElastoStart-håndtaket, et fjærende startshåndtak, reduserer tilsammen motstanden i startsnora med 50 %.
Det nyutviklede HD2-filteret i polyetylen har opptil 70 % finere porer enn flis- og polyamidfilteret, og fjerner selv de fineste støvpartikler. Filteret er dessuten både olje-og vannavvisende noe som gjør det meget enkelt å rengjøre. Det runde PET-filteret med hurtigkobling monteres og demonteres raskt og enkelt helt uten verktøy.
Kjedet strammes helt uten bruk av verktøy - enklere kan det ikke bli! Etter å ha løsnet kjededrevsdekselet, strammes kjedet enkelt via et stillhjul, helt uten verktøy.
Det nyeskapende langtids-luftfiltersystemet sørger for en betraktelig lengre filterlevetid. Filteret fjerner grove støvpartikler ved forfiltrering, og avlaster dermed det egentlige filteret. Sagen kan brukes i lengre tid uten at filteret må rengjøres.